Op maandag 9 september a.s. starten PLUS Ligthart en PLUS de Gors de actie ‘Verzamel Historisch Purmerend’. Acht weken lang kunnen klanten sparen voor een serie van in totaal 175 historische foto´s, die een fraai overzicht geven van de veelzijdige geschiedenis van Purmerend. Deelnemers kunnen de deze foto´s plakken in een prachtig verzamelalbum. De foto’s zijn verdeeld over een aantal onderwerpen. Naast algemene teksten over deze onderwerpen is elke foto ook voorzien van een schriftelijke beschrijving en nadere toelichting. De PLUS-winkels stellen het verzamelalbum gratis beschikbaar. Klanten ontvangen een set van drie foto´s per € 10,-  boodschappen. Deze actie begint officieel in de winkels op maandag 9 september a.s. en loopt tot eind oktober. Op zaterdag 7 september wordt het startsein gegeven tijdens een presentatie onder de vlag van de VHP over de marktstadrechten in theater de Purmaryn.  Aan het eind van de actie is er een ruilbeurs; deelnemers kunnen dan hun dubbele foto’s ruilen voor foto’s die zij nog niet hebben.

De foto’s en teksten in het verzamelalbum zijn geleverd en geproduceerd door vrijwilligers van de Vereniging Historisch Purmerend (VHP). Net als de deelnemende PLUS-winkels ziet de vereniging deze actie als een prachtige manier om de geschiedenis van Purmerend laagdrempelig en bij een groot publiek onder de aandacht te brengen. De VHP hoopt dat Purmerenders hierdoor nog meer actief en passief geïnteresseerd raken in de historie van de stad waarin zij wonen. De VHP is de grootste vereniging in de stad en telt nu ongeveer 1.800 leden.  Het bestuur streeft naar een ledental van 2.000, en hoopt dat mede door de actie zo enthousiast raken over de lokale geschiedenis dat zij lid worden van de Vereniging Historisch Purmerend.